بودجه‌ی تبلیغات‌تان را هدر ندهید!

بودجه‌ی تبلیغات‌تان را هدر ندهید!

در این مقاله می‌خواهیم یکی از اساسی‌ترین دلایلی که خیلی از کسب‌و‌کارها نتیجه مطلوبی از تبلیغات نمی‌گیرند و کل بودجه تبلیغاتی‌شان هدر می‌رود را بررسی کنیم. 

و در انتها راهکاری به شما می‌دهیم تا اشتباه‌ این کسب‌وکارها را تکرار نکنید و با زنجیره عمل‌های درست تبلیغاتی و مارکتینگی فروش‌تان را چند برابر کنید یا حداقل هزینه‌های اضافی که بازگشتی ندارند را بشناسید و قطع کنید.

مشکل کجاست؟

محاسبه هزینه تبلیغات به ازای هر کلیک

امروزه در ایران اکثر شرکت‌های تبلیغاتی هزینه تبلیغات را با مدل CPC محاسبه می‌کنند. یعنی بنر یا محتوای تبلیغاتی شما را در صفحه‌های مختلف به کاربر نشان می‌دهند و این کار را آن‌قدر تکرار می‌کنند تا تعدادی از کاربرها روی آن تبلیغ کلیک کنند و وارد صفحه مقصد تبلیغات شما شوند. این صفحه که کاربر از طریق آن در سایت شما فرود می‌آید، همان لندینگ پیج یا صفحه فرود است. 

 20 بنر تبلیغاتی نمایش داده شده در سایت «ورزش 3»
20 بنر تبلیغاتی نمایش داده شده در سایت «ورزش 3» برای گرفتن کلیک از کاربرها بر روی تبلیغات و هدایت آن‌ها به لندینگ پیج هدف تبلیغات 

در نهایت هزینه‌ای که این شرکت‌ها از شما برای این تبلیغات می‌گیرند هزینه‌ای ثابت به ازای هر کلیک است که در تعداد کاربرانی که روی آن تبلیغ کلیک می‌کنند ضرب می‌شود. پس هرچه شرکت‌های تبلیغاتی یا اد نتورک‌ها بتوانند تعداد کلیک بیشتری برای شما بیاورند سود بیشتری نصیب‌شان می‌شود.

و از آنجایی که این کاربرها بعد از کلیک روی تبلیغات به صفحه فرود شما منتقل می‌شوند می‌توان این رابطه را بدین صورت بازنویسی کرد:

 به همین دلیل آن‌ها با ایجاد تکنولوژی‌های جدید و متفاوت سعی می‌کنند تبلیغات شما را در شرایط مناسب به کاربرانی نشان دهند که احتمال کلیک آن‌ها روی تبلیغ بیشتر است. با این روش، اد نتورک‌ها پول بیشتری به دست می‌آورند و شما هم حتما از تبلیغی که کرده‌اید راضی هستید. چون فکر می‌کنید تعداد کلیک بیشتر یعنی تعداد بیننده بیشتر و احتمالا تعداد مشتری بیشتر برای کسب‌و‌کار شما!

این همان نقطه‌ای است که اکثر کسب‌و‌کار‌ها به آن توجه نکرده‌اند و باعث شده تمام تلاش‌ و بودجه تبلیغاتی‌شان هدر برود. بیایید با هم ببینیم قضیه از چه قرار است:

هزینه تبلیغات خود را دور نریزید
نرخ تبدیل بیننده به مشتری به طور متوسط کمتر از 3 درصد است 

شرکت‌های تبلیغاتی وظیفه‌ی خود در رساندن بیننده‌های تبلیغات شما به صفحه فرود را به خوبی انجام می‌دهند اما ادامه‌ی این فرایند طولانی و تبدیل بیننده‌ها به مشتری‌ نمونه بارز ضرب‌المثل «تا گوساله گاو بشه دل صاحبش آب میشه» است! وقتی یک نفر از طریق تبلیغات وارد صفحه فرود شما می‌شود، عوامل بسیاری باید دست به دست هم دهند تا بتوانند بیننده را به مشتری تبدیل کنند. این مراحل دقیقا همان نقطه‌ای است که اکثر کسب‌و‌کار‌ها به آن توجه کافی نمی‌کنند و در نتیجه کل هزینه تبلیغاتی که صرف رساندن این تعداد زیاد بیننده به صفحه فرود کرده‌اند، به هدر می‌رود.

چطور این مشکل را حل کنیم؟

شرکت‌های تبلیغاتی در این مدل فقط وظیفه آوردن بیننده‌های صفحه فرود شما را بر عهده دارند؛ به همین دلیل تمام مراحل بهینه‌سازی قبل از کلیک کاربر (Pre-Click Optimization) را به خوبی انجام می‌دهند و بیننده‌های زیادی برای صفحه تبلیغات شما می‌آورند. اما تبدیل این بیننده‌ها به مشتری مرحله‌ای بسیار مهم و حیاتی است. پس در این مرحله خودتان باید دست به کار شوید، آستین بالا بزنید و بهینه‌سازی‌های بعد از کلیک (post click optimization) را به نحوی انجام دهید که بیننده‌های بیشتری را به مشتری تبدیل کنید.

محاسبه‌ی نرخ تبدیل تبلیغات

مهمترین معیار در این مرحله عددی ساده است که نشان می‌دهد چند درصد از افرادی که لندینگ پیج شما را دیده‌اند به مشتری‌های شما تبدیل شده‌اند. به این درصد «نرخ تبدیل» یا همان «conversion rate» می‌گویند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، شما در صفحه لندینگ پیج‌تان باید یک فراخوان عمل یا کال تو اکشن (call to action) مشخص و واضح داشته باشید؛ مثلا از بیننده‌ها بخواهید محصولی را بخرند یا اطلاعات‌شان را در یک فرم وارد کنند (تا با اطلاعات همین فرم بعدا محصولات‌تان را به آن‌‌ها بفروشید?) یا هر هدف دیگری که از ساختن این صفحه دارید. مهم است بدانید چند درصد از کسانی که صفحه فرود را دیده‌اند، عملکرد مد نظر شما را انجام داده‌اند و به اصطلاح «تبدیل» شده‌اند. لندینگ پیج شما اگر گام آخر بیننده برای خرید محصول یا خدمات‌تان هم نباشد، اولین و شاید مهم‌ترین گام‌ در مسیر تبدیل شدن بیننده به مشتری است.

قیف فروش و تبدیل بیننده به مشتری با تبلیغات

صفحه فرود، مرحله اول «قیف فروش» شماست؛ همه مشتری‌های شما باید مسیری به اسم قیف فروش را طی کنند تا ابتدا با برند و خدمات شما آشنا شوند تا بعد با محتوای خوب، آن‌ها را به خرید علاقه‌مند کرده و به نقطه‌ای برسانید که برای خرید محصول‌ تصمیم بگیرند! تازه در این مرحله هم نباید آن‌ها را رها کنید. چون می‌خواهید در آینده باز هم محصولات‌تان را به آن‌ها بفروشید و و حتی کاری کنید که دوستان‌شان هم به خرید از شما تشویق کنند.

هرچه تعداد کسانی که در لندینگ پیج شما کانورت می‌شوند بیشتر شود، تعداد مشتری نهایی شما هم به همان نسبت بیشتر می‌شود. این را بدانید که «تهش همه چیز کانورژن ریته»! پس مهمتر از فروش و درآمد بیشتر از طریق تبلیغات، باید بدانید چطور نرخ تبدیل بالاتری داشته باشید.

چطور صفحه فرودی بسازیم که نرخ تبدیل بالاتری داشته باشد؟

همان‌طور که اول مقاله گفتیم صفحه فرود همان جایی است که از طریق آن ببینده‌ها با تبلیغات و… وارد سایت ما می‌شوند. این صفحه می‌تواند هوم پیج سایت‌، یکی از صفحه‌های داخلی آن و یا صفحه‌ای جداگانه باشد که برای کسانی که از یک تبلیغ خاص وارد می‌شوند طراحی و بهینه‌سازی شده است (معمولا مورد آخر گزینه مناسب‌تری است).

لندینگ پیج اختصاصی و بهینه‌‌شده برای هر تبلیغی نرخ تبدیل را بالا می‌برد

برای اینکه نرخ تبدیل بیشتری داشته باشیم باید همه چیز را برای کسانی که از طریق تبلیغ‌ وارد سایت می‌شوند آماده کرده باشیم؛
مثلا اگر من به عنوان یک کاربر از تبلیغ ثبت‌نام یک کلاس پیانو وارد سایت آموزشگاه موسیقی بشوم، دوست دارم خیلی سریع و راحت بتوانم درباره زمان کلاس، استاد آن و اینکه چرا کلاس مناسبی برای من است اطلاعات داشته باشم و بعد اگر خواستم خیلی راحت و سریع از همان‌جا ثبت‌نام را انجام بدهم. اگر این آموزشگاه موسیقی من را به جای یک لندینگ پیج اختصاصی که برای این کلاس پیانو طراحی شده به خانه سایتش ببرد که مجبور باشم بین خبرهای دستاوردهای آموزشگاه و کلاس‌های تنبک و فلوت و گیتار و آواز بگردم تا شاید بتونم بالاخره مطلب مربوط به کلاس پیانو را پیدا کنم، طبیعتا حوصله‌ام سر می‌رود و سریع صفحه را می‌بندم.
اگر این کلاس برایم مهم باشد، سرچ می‌کنم و در نهایت در آموزشگاه دیگری که خیلی سریع و ساده و راحت کلاسش را معرفی کرده ثبت‌نام می‌کنم. اینطوری کل بودجه تبلیغاتی با یک لندینگ پیج اشتباه و بهینه‌سازی نشده دور‌ریز می‌شود.

لندینگ پیج اختصاصی و بهینه‌شده از چه اجزایی تشکیل می‌شود؟

اگر بخواهیم خیلی خلاصه به این سوال جواب بدهیم، لندینگ پیج بهینه و کارآمد صفحه‌ای است که از طرحی مناسب و محتوایی خوب تشکیل شده باشد:
طراحی خوب و مناسبی باید بتواند فضایی ایجاد می‌کند تا کاربر به ما اعتماد کند و از دید او ارزش این را داشته باشیم که محتوای صفحه‌مان را با دقت بیشتری بررسی کند. به علاوه تکنولوژی‌های پیشرفته ساخت وب‌سایت اینجا به کار می‌آید که صفحه سریع لود شود و…. چون هیچ کاربری حوصله ندارد 20 ثانیه صبر کند تا صفحه وب‌سایت شما که با تکنولوژی‌های قدیمی ساخته شده لود شود که تازه ببیند داخل آن چه خبر است!

محتوای صفحه نیز باید بر اساس خواسته‌های کاربر تنظیم شود و بتواند اعتماد او را به دست آورد. کاربر باید ما را قابل اعتماد و حرفه‌ای ببیند و احساس کند که خرید از ما خیلی سریع و و راحت است. اگر نظر کسانی را که از ما خرید کردند و راضی بودند را هم به او نشان دهیم که خیلی عالی می‌شود، چون کاربر می‌فهمد ما یک برند محبوب و دوست‌داشتنی بین مشتری‌هایمان هستیم. با این روش خیلی راحت‌تر به ما اعتماد کرده و از ما خرید می‌کنند.
هدف از همه این تلاش‌ها این است که خیال مشتری را راحت کنیم تا خیلی سریع کارتش را بکشد و ما پولدار شویم!?

امیدوارم با خواندن این مطلب به اهمیت ساخت لندینگ پیج‌های اختصاصی برای گروه‌های متفاوت مشتری‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی مختلف‌تان پی برده باشید. بعد از اینکه لندینگ پیج‌تان آماده و تاثیر تبلیغات‌تان چند برابر شد، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که چه تبلیغ‌هایی برایتان سودآور است و کدام یک از آن‌ها دیگر کارایی ندارد و باید آن‌ها را کنار بگذارید. در مقاله‌های بعدی وبلاگ‌مان نیز مطلبی جداگانه و مفصل درباره‌ی اینکه چطور یک لندینگ پیج موفق بسازیم برایتان می‌گذاریم تا راه رسیدن به این هدف را برای شما هموارتر کند.

ما می‌توانیم به شما کمک کنیم

 ما می‌دانیم به اجرا درآوردن تمام حرف‌هایی که زدیم می‌تواند برای کسب‌و‌کار‌ها خیلی سخت به نظر برسد، اما نگران نباشید چون ما کنار شما هستیم.
اصلا هدف ما از ساخت لندیک این بود که شما با کمک‌ آن بتوانید خیلی ساده‌تر، بدون نیاز به اینکه دانش برنامه‌نویسی خاصی داشته باشید، لندینگ پیج‌های عالی با نرخ تبدیل بالا طراحی کنید. حتی اگر دانش طراحی هم ندارید از قالب‌های آماده‌ی لندیک استفاده کنید و تنها با چند کلیک لندینگ پیج‌هایی با نرخ تبدیل بالا برای خودتان بسازید.
اگر حوصله این کارها را هم نداشتید، بچه‌های تیم لندیک از طراحی صفحه و بهینه‌سازی آن گرفته تا محتوای داخلش را برایتان انجام می‌دهند. کافی است با ما تماس بگیرید.

تماس با ما

۸۸۷۳ ۰۷۶۴

در نهایت اگر هنوز نمی‌دانید ابزار لندیک دقیقا چیست و چطور می‌تواند به شما کمک کند می‌توانید با کلیک روی این قسمت سوال‌هایتان را از ما بپرسید، یا همین حالا رایگان ثبت نام کنید و نحوه کار سرویس را به سادگی امتحان کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن نظر